Centenari de I’Arte dei Rumori de Luigi Russolo

Anotacions per a dispositiu futurista: brogits en solfa.

Anotacions per a dispositiu futurista: brogits en solfa.

L’11 de març de 2013 va fer exactament 100 anys que el pintor Luigi Russolo va sentar les bases teòriques de la conquesta definitiva de l’univers sonor contemporani en un breu manifest-carta (L’arte dei Rumori), adreçat al músic (i membre, com ell, del Moviment Futurista) Francesco Balilla Pratella. Aquesta revolució musical, que durant moltes dècades progressà paral·lelament a l’evolució “oficial” de la música anomenada “culta” (fins que Pierre Schaeffer va establir la teoria de l’objecte sonor), es va trobar feliçment amb la música popular, quan aquesta s’obria a l’experimentació a l’entrar en contacte amb les pràctiques de les darreres avantguardes (Fluxus, Cage). Fins llavors, potser, no s’havia produït encara el Futur que anhelava el futurista Russolo. Però aquest futur ja fa tres dècades que és l’ara, i pel camí, la visió de Russolo ha anat cristal·litzant successivament en els itineraris de l’exploració i conquesta de l’univers sonor de la societat urbana. La trobem en el maquinisme del tecno i el sorollisme de la música industrial, també la veiem materialitzar-se en el moment de la invenció del sampler, mentre Russolo se’ns apareix com el primer no-músic de la Història i el primer luthier del circuit-bending.

DISPOSITIUS GTS PER AL CENTENARI

Gràcia Territori Sonor coorganitza des de fa quatre anys amb l’Associació Studio Forum (Annecy) el Premi Internacional Luigi Russolo, que aquest any arriba a la seva edició número 27 des que Rossana Maggia i Gianfranco Maffina el van impulsar des de la Fundazione Russolo-Pratella, a Varese. Altres organitzacions col·laboradores en la consecució del Premi són el Centre Musical R. Staübli (Faverges), Experimental Studio Slovak Radio (Bratislava), Pacific 231 (Dublin) i Monochromevision (Moscou).
Les deliberacions del jurat, la sessió oberta per a votar el Premi del Públic, la proclamació dels premis i els concerts i actes paral·lels al Premi Russolo tindran lloc a l’octubre, durant el LEM 2013, però enguany altres dispositius de l’activitat de Gràcia Territori Sonor miraran des de diversos angles el llegat russolià i la vigència de l’Art dels Sorolls, com el taller Hertziosfera amb el Music Technology Group de la UPF i el laboratori multisensorial Àgape amb la col·laboració de GulaLab. Al mes de juny, celebrarem unes jornades sobre Russolo amb taules rodones, escolta comentada d’enregistraments històrics i exposicions. De tot això us anirem informant en els propers mesos.
Mentre tant, us recomanem un menú futurista per celebrar  l’aperitiu del centenari:

-Arrós bullit en Campari, servit en una cullereta amb un tros de taronja, una escupinya i una llàgrima d’all i oli.
-Un paral·lelepípede de cansalada banyat per la meitat en xocolata, esperar que solidifiqui la xocolata i tot seguit, menjar un bitxo basc (piparra).
-I aquesta banda sonora:

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s